نشر تبلیغات بازاریابی طراحی گرافیک

وبلاگی برای معرفی و آموزش حوزه های نشرو صفحه آرایی کتاب و نشریات، تبلیغات و بازاریابی آنلاین، شبکه های اجتماعی اینستاگرام تلگرام و ...

نشر تبلیغات بازاریابی طراحی گرافیک

وبلاگی برای معرفی و آموزش حوزه های نشرو صفحه آرایی کتاب و نشریات، تبلیغات و بازاریابی آنلاین، شبکه های اجتماعی اینستاگرام تلگرام و ...

نکات و مبنای قیمت‌گذاری در صفحه‌آرایی

صفحه آرایی فرایندی ظریف و تخصصی است که به چیدمان و سازماندهی عناصر بصری مانند متن، تصاویر، گرافیک و عناوین در یک صفحه یا مجموعه صفحات می‌پردازد. این هنر، اطلاعات را به گونه‌ای جذاب و خوانا به مخاطب ارائه می‌دهد و نقشی کلیدی در ارتقای کیفیت و زیبایی بصری یک اثر چاپی، اعم از کتاب، نشریه، کاتالوگ و یا بروشور ایفا می‌کند.

در صفحه بندی یا صفحه آرایی کتاب، سامان بخشیدن به عناصر باید به نحوی باشد که بیننده را از طریق اطلاعاتی که در صفحه قرار داده شده، هدایت کند و در مطالعه و درک بهتر مطالب موثر باشد. عناصر یک کتاب باید بر اساس اصول نگارشی و صفحه آرایی به شیوه‌ای نظم یابند که مطالب صفحه به آسانی قابل خواندن باشند و خواننده را به پیگیری مطالب ارائه شده ترغیب کنند. برای این منظور، معمولا طراح از برخی شیوه‌های خاص استفاده می‌کند تا عناصر درون صفحه را نظم بخشد.

صفحه آرایی و طراحی کتاب مرحله‌ای است که اگر به درستی و با رعایت اصول ساختاری و حرفه‌ای انجام شود، به کتاب شما شخصیت، هویت و جذابیت می‌بخشد.

در طراحی و صفحه آرایی مجله این موارد را باید در نظر گرفت:

  • گرید‌بندی؛ بسته به نوع پروژه متن در یک یا چند ستون از یکدیگر تفکیک می‌شوند و اطلاعات را واضح‌تر به مخاطب منتقل می‌کنند.
  • نوع و نحوه‌ی قرارگیری عناصر تشکیل دهنده متن؛ توجه داشته باشید که آیا متن مورد نظر تیتر دارد، سرتیتیر، فهرست، سوتیتر، زیر تیتر، لید، میان تیتر که به این ترتیب اطلاعات مهم‌تر از اطلاعات کم اهمیت‌تر تفکیک شده و مخاطب در مسیر مورد نظر نویسنده قرار می‌گیرد.
  • نحوه‌ی قرارگیری تصاویر و عناصر گرافیکی؛ رنگ‌ها به صفحه جان می‌بخشند و هنگام انتقال پیام حس روحی و روانی مثبتی را ایجاد می‌کنند. در عین حال استفاده از رنگ‌های زیاد باعث شلوغی صفحه و دشواری در جهت‌یابی اطلاعات متن می‌شود.
  • نسبت و میزان فضاهای مثبت و منفی؛ فضا اطلاعات را منتقل می‌کنند. هنگام گریدبندی توجه به نظم اطلاعات و انتقال سریع آن به مخاطب ازجمله نکات کلیدی است. ایجاد فضای زیاد باعث تمرکز برروی متن اصلی شود و خواننده را به مکث و تأمل وادارد.
  • فرم و نحوه‌ی قرار گیری توضیحات/لیبل ها/ اعداد؛ اطلاعات سرصفحه و شماره صفحه، نحوه تقسیم بندی و بخش‌بندی مطالب و نیز از موارد قابل اهمیت می‌باشد که در طراحی و صفحه‌بندی مجله به آن‌ها پرداخته می شود.
  • با توجه به تنوع و گستردگی مجله‌ها از نظر موضوع؛ محتوا و مخاطبان، باید ساختار متفاوتی را برای طراحی و صفحه آرایی هر مجله طراحی و تعیین کرد.

مبنای قیمت‌گذاری در صفحه آرایی به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

·         قیمت و هزینه صفحه آرایی کتاب در ایندیزاین با توجه به نوع کتاب و خدماتی که ارائه می‌شود محاسبه و تعیین می‌گردد

·         هزینه صفحه آرایی و طراحی مجله / نشریه با توجه به پارامترهای مختلفی محاسبه می‌شود، مواردی نظیر نوع اجرا، گریدبندی، نوع و نحوه‌ی قرارگیری تیتر/روتیتر/سوتیتر/زیر تیتر/ لید/میان‌تیتر/متن، بخش بندی مقالات، نحوه‌ی قرارگیری تصاویر و عناصر گرافیکی، نسبت و میزان فضاهای مثبت و منفی، شکل قرارگیری توضیحات/لیبل‌ها/ اعداد، فرم و نحوه‌ی قرارگیری نام نویسنده، فرم و نحوه‌ی قرارگیری اطلاعات سرصفحه و شماره صفحه، نحوه تقسیم‌بندی و بخش‌بندی مطالب و در تعیین هزینه حائز اهمیت هستند، لذا بهتر است قبل از اجرای پروژه مورد بررسی قرار گیرد.

·         هزینه (تعرفه) طراحی کاتالوگ و بروشور با توجه به ساختار ظاهری و فنی آنها متفاوت است و کاتالوگ‌ و بروشورها در دو نوع کتابچه‌ای و تک برگی طراحی و ارائه می‌شوند که هر کدام خصوصیات مربوط به خود را دارند.

نتیجه‌گیری:

صفحه آرایی هنری ظریف و تخصصی است که نقش مهمی در زیبایی و خوانایی یک اثر چاپی دارد. قیمت گذاری در این زمینه به عوامل مختلفی بستگی دارد و انتخاب طراح مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است. با در نظر گرفتن نکات ذکر شده در این مقاله می‌توانید بهترین طراح را برای پروژه خود انتخاب کنید و از نتیجه کار رضایت کامل داشته باشید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد